Featured Articles

Panduan Lengkap Dari Anda Hamil Hingga Bersalin

Sebaik anda disahkan mengandung, persiapkan diri untuk bergelar ibu dan ayah yang terbaik. Kami menyediakan panduan dari A-Z untuk bakal papa dan mama. Apabila disahkan positif mengandung, tentu bermacam perkara bermain di fikiran anda. Persoalan bagaimana selepas ini, apa langkah seterusnya dan sebagainya lagi berlegar-legar di kepala. Bersiap Hadapi Tiga Trimester Kehamilan Persediaan untuk bergelar […]

10 Petua Hilangkan Parut Jerawat Secara Semulajadi

Jerawat oh jerawat. Masa jerawat datang, susah sangat nak hilangkan. Bila hilang, dia tak pulak betul-betul hilang. Ada pulak meninggalkan parut. Di sini ada 10 tips yang saya kompilasikan untuk kita sama-sama hilangkan parut jerawat yang mengacau tu. 1. ALOE VERA ATAU LIDAH BUAYA Lidah buaya kaya dengan vitamin semulajadi yang membantu memulihkan kulit dan […]

Makanan Yang Berisiko Kepada Bayi Yang Anda Kene Ambil Peduli

Semakin membesar anak anda, pasti semakin teruja anda menyediakan pelbagai pilihan makanan. Tidak sabar hendak membenarkan bayi comel turut menyertai makan sekeluarga di meja makan. Tetapi awas, biarpun bayi anda semakin membesar, bukan semua jenis makanan dia boleh makan. Jika selama ini anda puas membiasakan bayi dengan makanan pejal dan nampaknya dia tiada masalah mencuba […]

4 Jenis Makanan Penyebab Alergi (Eczema). Mama Papa Wajib Baca!

Memiliki anak yang mempunyai alergi (eczema) memanglah satu cabaran. ibu bapa perlulah mengetahui cara untuk menghadapinya. Umumnya, alergi ditandai dengan simptom seperti cirit-cirit, bengkak pada bahagian tubuh serta muntah-muntah. Bagi mengetahui dengan tepat alergi yang dihadapi oleh si kecil ujian khas akan dilakukan. Kira-kira 15% bayi dan kanak-kanak di Malaysia mengalami alergi seawal usia dan […]

11 GAMBAR BUKTIKAN PENGORBANAN DAN PERJUANGAN SEORANG IBU

Sebak pula kak tengok gambar-gambar ni semua. Kita selalu rasa yang kita ni lah paling banyak berkorban, rupanya nun jauh di tempat lain ada ibu yang lebih banyak dan besar pengorbanannya Huhuuu sedihhh aih jom layan gambar-gambar dibawah walaupun banjir, anak kena pastikan selamat dan tak  basah     Kalau di negara kita kalau ibu […]

TANDA BAYI ANDA SUDAH KENYANG ! BARULAH IBU TAK RISAU

Kadang-kadang konfius pulak dengan anak sendiri ni, macam dah kenyang eh macam tak kenyang pulak. Bila bagi susu minum, tapi 2-3 minit nanti taknak pulak Cer bagitahu dah kenyang ke belum niiiii Situasi ni selalu nya terjadi untuk ibu yang selalu bagi susu terus dari payudara. Kalau botol memang senang nak monitor. Sampai berapa OZ […]

SUSU IBU KEKURANGAN VITAMIN D !!

Assalamulaikum mommiess. Sihat ke takkk? Ramah pulak kak hari ni. hihi Dulu-dulu kemain kak bebel yang susu ibu ni bagus la, berkhasiat la, cukup dengan nutrisi. Tiba-tiba cakap kurang vitaminD. Apa ni kakkkk??? Sabar semua sabar. Memang susu ibu tak boleh ditandingkan dengan susu lain. Its the BEST ! Tapi untuk menjadi THE BEST, mommies […]

KENAPA BAYI SELALU TERJAGA WAKTU MALAM ?? SAYA TAHU KENAPA ! JOM BACA

Pernah tak mommies ada pengalaman bila nak pejam mata je dengar bayi nangis. Alahai anak. Kita pun bergegas pergi tengok anak, dan setiappp malam benda ni terjadi. Penatnyaa kalau macam ni kan. Kadang-kadang bila pergi tengok bayi, dorang takde pape pun. Terbangun je. Jadi kak nak tolong merungkai misteri anak selalu terjaga malam untuk mudahkan […]

MANFAAT ESP SHAKLEE UNTUK IBU MENGANDUNG

Pernah tak dengar petua orang kampung, nak anak cerah kena minum soya masa mengandung. Haa, ni nak habaq yang ESP shaklee diperbuat dari soya. Ada apa pada soya sebenarnya? Soya ni tumbuhan yang special sebab ia kaya dengan protein. Dan ia mengandungi kesemua asid amino yang diperlukan badan untuk pertumbuhan semula sel. Soya dari shaklee […]

CARA CEGAH DAN HILANGKAN RUAM LAMPIN BAYI. TIPS MUDAH!!

Apa itu ruam lampin?  Omputih panggil, napkin dermatitis atau napkin rash. Napkin dermatitis ni adalah kondisi bilamana kulit jadi merah dan gatal bila bersentuh dengan pampers atau napkin. Siapa yang selalu kena? Bayi berusia 3 hingga 15 bulan, terutama sekali yang pakai lampin kain tu. Sebab lampin sekarang yang pakai buang tu dah advance, ada […]