Featured Articles

Panduan Lengkap Dari Anda Hamil Hingga Bersalin

Sebaik anda disahkan mengandung, persiapkan diri untuk bergelar ibu dan ayah yang terbaik. Kami menyediakan panduan dari A-Z untuk bakal papa dan mama. Apabila disahkan positif mengandung, tentu bermacam perkara bermain di fikiran anda. Persoalan bagaimana selepas ini, apa langkah seterusnya dan sebagainya lagi berlegar-legar di kepala. Bersiap Hadapi Tiga Trimester Kehamilan Persediaan untuk bergelar […]

10 Petua Hilangkan Parut Jerawat Secara Semulajadi

Jerawat oh jerawat. Masa jerawat datang, susah sangat nak hilangkan. Bila hilang, dia tak pulak betul-betul hilang. Ada pulak meninggalkan parut. Di sini ada 10 tips yang saya kompilasikan untuk kita sama-sama hilangkan parut jerawat yang mengacau tu. 1. ALOE VERA ATAU LIDAH BUAYA Lidah buaya kaya dengan vitamin semulajadi yang membantu memulihkan kulit dan […]

Makanan Yang Berisiko Kepada Bayi Yang Anda Kene Ambil Peduli

Semakin membesar anak anda, pasti semakin teruja anda menyediakan pelbagai pilihan makanan. Tidak sabar hendak membenarkan bayi comel turut menyertai makan sekeluarga di meja makan. Tetapi awas, biarpun bayi anda semakin membesar, bukan semua jenis makanan dia boleh makan. Jika selama ini anda puas membiasakan bayi dengan makanan pejal dan nampaknya dia tiada masalah mencuba […]

4 Jenis Makanan Penyebab Alergi (Eczema). Mama Papa Wajib Baca!

Memiliki anak yang mempunyai alergi (eczema) memanglah satu cabaran. ibu bapa perlulah mengetahui cara untuk menghadapinya. Umumnya, alergi ditandai dengan simptom seperti cirit-cirit, bengkak pada bahagian tubuh serta muntah-muntah. Bagi mengetahui dengan tepat alergi yang dihadapi oleh si kecil ujian khas akan dilakukan. Kira-kira 15% bayi dan kanak-kanak di Malaysia mengalami alergi seawal usia dan […]

Nak ajar nak berpuasa buat kali pertama? Ikuti tips mudah ini !

Excited tak anak mommies nak puasa. Mesti la kannn. Dulu baby je lagi, tina-tiba eh dah besar panjang anak ku ini. Hikhik Nak ajar anak puasa sebenarnya mudah. Bukan tujuannya nak bagi anak puasa sehari tu penuh, TAPI, kita nak ajar anak hikmah berpuasa. Apa yang kita dapat dengan puasa, adakah ia sekadar menahan lapar […]

7 KHASIAT KURMA BAGI WANITA HAMIL DAN MENYUSU

assalamulaikum mommies. Buat ape tuuuu  Terima kasih lerr sudi baca coretan kak. Cewahh. Harini kak nak share tentang kebaikan makan kurma. Semuaa orang tau yang kurma ni berkhasiat. Tapi tak banyak orang tau kurma juga penuh manfaat buat ibu hamil dan wanita menyusu. Nak tahu apa manfaat nya? Jom baca #1. MENCEGAH DARIPADA BERLAKUNYA PENDARAHAN […]

10 TIP PENYUSUAN KETIKA BERPUASA

adakah mommies risau dengan Ramadhan yang bakal tiba ni?  Antara kerisauan nya: Cukup ke bekalan susu untuk anak? Larat kah aku nak mengepam atau menyusu? Adakah kuantiti dan kualiti susu akan menurun? Betul tak mommies? Ke mommies tak risau? Kalau tak risau cer share apa tips korang nak hadapi cabaran berpuasa kat komen bawah.  So, […]

11 GAMBAR BUKTIKAN PENGORBANAN DAN PERJUANGAN SEORANG IBU

Sebak pula kak tengok gambar-gambar ni semua. Kita selalu rasa yang kita ni lah paling banyak berkorban, rupanya nun jauh di tempat lain ada ibu yang lebih banyak dan besar pengorbanannya Huhuuu sedihhh aih jom layan gambar-gambar dibawah walaupun banjir, anak kena pastikan selamat dan tak  basah     Kalau di negara kita kalau ibu […]

TANDA BAYI ANDA SUDAH KENYANG ! BARULAH IBU TAK RISAU

Kadang-kadang konfius pulak dengan anak sendiri ni, macam dah kenyang eh macam tak kenyang pulak. Bila bagi susu minum, tapi 2-3 minit nanti taknak pulak Cer bagitahu dah kenyang ke belum niiiii Situasi ni selalu nya terjadi untuk ibu yang selalu bagi susu terus dari payudara. Kalau botol memang senang nak monitor. Sampai berapa OZ […]

SUSU IBU KEKURANGAN VITAMIN D !!

Assalamulaikum mommiess. Sihat ke takkk? Ramah pulak kak hari ni. hihi Dulu-dulu kemain kak bebel yang susu ibu ni bagus la, berkhasiat la, cukup dengan nutrisi. Tiba-tiba cakap kurang vitaminD. Apa ni kakkkk??? Sabar semua sabar. Memang susu ibu tak boleh ditandingkan dengan susu lain. Its the BEST ! Tapi untuk menjadi THE BEST, mommies […]