SUSU IBU KEKURANGAN VITAMIN D !!

Assalamulaikum mommiess. Sihat ke takkk? Ramah pulak kak hari ni. hihi

Dulu-dulu kemain kak bebel yang susu ibu ni bagus la, berkhasiat la, cukup dengan nutrisi. Tiba-tiba cakap kurang vitaminD. Apa ni kakkkk???

Image result for what gif

Sabar semua sabar.

Memang susu ibu tak boleh ditandingkan dengan susu lain. Its the BEST !

Image result for breast milk the best

Tapi untuk menjadi THE BEST, mommies kena la put some effort. Apa yang susu keluar adalah apa yang mommies makan.

Macamana susu nak bernutrisi kalau mommies makan makanan tak berkhasiat kan.

dan ada sesetengah vitamin yang tak dihasilkan oleh badan, ini bermakna, mommies kena ambil samada dari makanan tambahan atau diet.

Maka Akademi Paediatrik Amerika mengesyorkan, mommies ambil makananan yang mengandungi vitamin tak dihasilkan oleh badan.

KENAPA VITAMIN D PENTING UNTUK BAYI??

#Vitamin D diperlukan untuk menghasilkan tulang yang kuat.

Image result for healthy bone gif

#Vitamin D untuk pertumbuhan gigi yang sihat dan kuat.

Image result for teeth gif

#Vitamin D penting untuk menjaga keseimbangan mineral dalam badan

# Vitamin D menyumbang kepada pertumbuhan jantung dan sistem saraf yang baik

Image result for heart gif

#Vitamin D memastikan kadar insulin dalam paras yang bagus

penting kan vitamin D ni. Jadi apa mommies perlu buat ?

makan la makanan yang mempunyai kadar vitamin D yang banyak.

antaranya

1.PRODUK TENUSU RENDAH LEMAK

Image result for dairy products

Produk tenusu rendah lemak boleh dimakan dalam bentuk yogurt, keju, ataupun susu. Produk tenusu perlu ditambah ke dalam menu untuk ibu menyusu kerana produk ini adalah sumber kalsium, protein dan vitamin B yang baik.

Ibu menyusu juga perlu menggantikan kalsium yang diguna ketika menghasilkan susu badan untuk si manja, agar tulang sentiasa kuat

Jadi, jangan lupa masukkan produk tenusu rendah lemak dalam menu makanan mommies ya!

2. DAGING ATAUPUN AYAM

Image result for chicken gif

daging juga sangat penting apabila memikirkan menu untuk ibu menyusu. Daging kaya dengan protein, zat besi dan vitamin B-12.

Ibu menyusu memerlukan hidangan daging tambahan untuk penghasilan susu badan yang berkualiti di samping mengekalkan keadaan yang bertenaga.

3. KEKACANG

Image result for nuts

Kekacang adalah satu lagi sumber zat besi yang baik terutamanya yang berwarna gelap seperti kacang ginjal dan kacang hitam.

Kedua-dua kekacang ini sangat baik untuk ibu-ibu yang menyusu.

4. TELUR

Image result for egg menu

Selain kaya dengan protein, telur juga cepat dimasak dan boleh dimasak dalam pelbagai cara.

Apabila membeli telur, pilihlan telur yang telah diperkayakan dengan DHA untuk menambahkan tahap asid lemak dalam susu ibu.

DHA sangat penting untuk perkembangan otak anak anda tau.

Barulah menu untuk ibu menyusu ini akan memberi khasiat dan nutrisi yang sewajarnya pada anak-anak kita!

5. NASI PERANG

Image result for brown rice
Walaupun takut gemuk, ibu menyusu tidak patut berdiet dan elak makanan yang berkarbohidrat kerana ini boleh memberi kesan kepada penghasilan susu badan.

Sebaliknya tambahkan nasi perang ke dalam menu untuk ibu menyusu sebagai alternatif kepada nasi putih biasa. Nasi perang mempunyai kandungan serat yang tinggi dan boleh membantu ibu mengekalkan tenaga sepanjang hari untuk menjaga anak.

6. SAYUR HIJAU
Image result for green vegetables

Sayur hijau berdaun seperti sayur bayam, dil, dan halba sangat kaya dengan Vitamin A dan antioksidan yang baik untuk badan.

Sayur-sayur ini juga sumber alternatif kalsium yang bukan ternusu, di samping kaya dengan vitamin C dan zat besi.

senang je kan nak tambah vitamin D dalam susu mommies.

Lagi satu yang sangat best untuk mommies yang menyusu ni yang kak nak recommend kan ialah

ESP (ENERGIZING SOY PROTEIN)

Image result for esp shaklee

memang best sangat tau minum ESP ni tak tau nak habaq la.

Apa yang bestnya ESP ni?? JOM tengok ingredients ESP.

Image result for esp shaklee ingredients

kan kak dah bagitau yang kalau nak susu bernutrisi kenala usaha kan. Dalam ESP kaya dengan protein, Vitamin B, kalsium, zat besi dan jua elektrolit isotonik.

hanya dengan 3 sudu sehari je, mommies dapat semua manfaat di atas. Wow. hebat kan. Ni bukan minuman biasa-biasa tau.

Bukan tu je, ESP juga rendah indeks glisemik ! Bila mommies minum akan rasa kenyang buat masa yang lama, takde la kehulur hilir kendong makanan kann, Bila nyerrr nak kurus macam ni kan.

Image result for esp shaklee rendah indeks glisemik

Nak tahu lebih lanjut pasal ESP??

jom baca sini

  1. Manfaat ESP shaklee
  2. Tips kekal bertenaga waalupun menyusu di bulan puasa

 

pssst..ni kak nak bagitau yang ESP sekarang tengah promo terlajak jimatttt. Jimat sangat2 kalau beli masa promo ni. Apa lagi, meh wasap kak laju-laju sebelum promo habis 019-2649362 🙂

Image may contain: text

 

APA KATA MOMMIES YANG DAH TRY ESP ??

Image result for esp shaklee testimoni menyusu

Image result for esp shaklee testimoni menyusu

Image result for esp shaklee testimoni menyusu

nak bancuh pun senang dan sedapppp yum yum

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
0 shares

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *