Tips Menu Sahur Supaya Kenyang Lama Ini Memang Ohsem!

Bulan puasa ini mungkin anda mencari-cari tips bagaimana bila sahur kita boleh tidak lapar sehinggalah waktu berbuka puasa. Tentu ramai yang mencari menu sahur yang berkhasiat, ringkas, sihat dan mampu mengeyangkan dalam tempoh yang lama. Betul tak?

Mari saya share satu menu yang dikongsikan oleh Puan Zamira Mohamad Ali di grup Masak Apa Hari ini. Katanya campuran dua makanan berkhasiat tinggi iaitu kurma dan biji chia mampu yang telah dicuba memberikan rasa kenyang yang lama, melancarkan penghadaman, menjadikan kulit lebih mulus, menguatkan gigi dan tulang, rambut yang sihat dan paling istimewa sekali boleh menurunkan berat badan! Juga disarankan untuk dimakan oleh ibu hamil agar kekal bertenaga semasa berpuasa. Inilah post Puan Zamira mengenai resepinya. Ianya adalah menu sahur yang ohsem!

~ Nak rasa kenyang berpanjangan?
~ Nak pelawasan lancar ibarat makan 10 biji
betik?
~ Nak kulit glowing mowing berkaca macam
makan 10 biji oren sehari?
~ Nak sentiasa muda jelita walaupun dah 4/5
series tanpa botox?
~ Nak gigi cantik dan tulang kuat macam 
kanak – kanak ribena?
~ Nak miliki rambut beralun bersinar boleh
libas – libas macam model?
~ Nak kurus baju saiz S?

Boleh try resepi ni. Murah je kosnya. Jadikan menu bekfes pun hokkay

Kak Migha amalkan sebagai suplemen tambahan untuk preggy mommy.

CHIA SEED(superfood) + KURMA

Resepi atau menu sahur ni buat malam taw. Sebelum tido. Lepas tu letak dalam fridge. Ala – ala detox jugakla.

Cara buat ada kat setiap gambor k.

1-Chia Seed ni boleh beli di Cosway. Kat tesco pun ada rasanya. Kak Migha selalu beli kat Cosway ja.

Kurma boleh guna hat yusof taiyoob dalam kotak tu. Tapi jangan banyak taw. Muak nak ngabihkan. Letak dalam 3 biji pun dah cukup mengenyangkan.

Tapi feveret Kak Migha kurma ajwa. Letak 7 biji. Sedaaappp. Yummy.

2-Air kosong dalam 250 ml. Antara bahan wajib ado ni.

3-Siat-siatkan kurma tu jadi keping kecik kecik. Masukkan dalam air. Rendam sekali ngan biji kurma tu. Jangan buang plak.

4-Masukkan Chia Seed dalam anggaran 10gram. Kak Migha sukat pakai pencedok susu tu. Boleh ngam la 10gram.

5-Kacau bagi rata chia seed tu. Supaya tak bergentel. Nak senang tutup je tupperware tu dan goncang bagi dia berenang-renang secara solo. Ok dah siap. Simpan dalam fridge.

Bagaimana? Senang tak?

Satu lagi… anda boleh cuba juga dengan set berpuasa Shaklee boleh dijadikan menu sahur juga seperti dibawah… memang boleh tahan lapar dan bertenaga sehingga berbuka puasa.

SET PUASA SHAKLEE

No automatic alt text available.

set ni memang sesangat osem. Kalau kak tak try kak tak recommend. Ramai mommies lain dah try dan repeat order untuk ramadhan kali ni.

So ada 3 benda dalam set puasa.

  • ESP

ESP ni takyah cerita panjang la. Sebab semuaa boleh kata tahu ESP ni memang tiptop efek nya. 

Ia bekalakan protein sebagai sumber tenaga. Ada kalsium, elektrolit isotonik dan uuga rendah indeks glisemik.

Kalau mommies nak ambil ESP je masa bulan puasa pun boleh. Taknak ambil lagi 2 kat bawah ni pun takpe. 

Nak best lagi, blend je ESP ni dengan kurma, makan masa sahur. Gerenti memang best ! Susu tak drop, tak haus, tak letih. 

No automatic alt text available.

Nak tahu lebih lanjut baca di sini

dan juga sini

  • MEAL SHAKES

Meal shakes adalah minuman penuh nutrisi. Lengkap dengan mineral dari A to Z. Bukan kak tak faham. Kadang-kadang ada anak kecil mana sempat nak tengok belek kita makan apa. 

Ada customer datang muda lagi, cakap kalsium dalam darah rendah. Sampai nak luruh semua gigi. Takut tak?! 

Meal shakes mempunyai :

  • protein
  • Asid folik
  • Biotin
  • Kalsium dan magnesium
  • Vitamin A, C, E
  • Zink
  • Selenium
  • Vitamin b complex
  • Zat besi
  • Kaya dengan serat

Meal shakes bukan sesuai untuk dewasa je. Kanak-kanak yang 1 tahun ke atas memang boleh minum. Rasa pun sedap. Vanilla gitu.

Mana-mana ibu yang sejenis susah nak menelah ubat atau supplemen. Minum lah meal shakes ni. Goncang-goncang je, minum. Senang yang amat. 

  • PERFORMANCE DRINK

Ni kak nak bagitau yang performance drink ni untuk atlet sebenarnya. Ia sejenis minum isotonik macam 100 plus tapi LESS SUGAR

Tau jelah bulan puasa memang dahaga. Tambah yang menyusu, memang haus oiii. 

Jadi performance drink ni akan balance kan kandungan air dalam badan supaya kita tak rasa haus ataupun dehidrasi masa bulan puasa. 

Bukan tak haus je. Tenaga pun dibekalkan juga. 

Korang tahu atlet yang dok berlari bawah panas ni, bukan nya kita tengok dorang sikit-sikit nak minum air. Sebab dorang minum ni la. Tak dahaga. 

Memang sangat sesuai untuk yang menyusu. Kak sangat recommend!

Bagi yang nak order atau nak tanya bole terus wasep kak di 019-2649362

Jangan segan-segan naaaa

APA KATA MEREKA YANG DAH CUBA ??

Image may contain: text

No automatic alt text available.

Image may contain: 1 person, text

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Tags:
0 shares

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *